Stress of spanning, helemaal zo slecht nog niet

Stress. Iedereen heeft er weleens last van. Stress of spanning wordt meestal als ongezond gezien, maar kan ook zinvol zijn!

Klachten
Stress kan zich op verschillende manieren uiten. Je kunt jezelf onrustig of gejaagd voelen of lichamelijke klachten krijgen, ander gedrag gaan vertonen of negatief denken. Het zit dus niet alleen in je hoofd, maar ook zeker in je lijf. Ruim de helft van de Nederlanders heeft last van stressgerelateerde lichamelijke klachten, blijkt uit onderzoek van Gezondheidsnet.nl. Dat is nogal wat!

  • 61% heeft last van een gespannen nek en schouders.
  • 59% van vermoeidheid.
  • 52% van een onrustig gevoel.

Ook hoofdpijn, slapeloosheid, concentratieproblemen en neerslachtigheid komen veel voor. Van de helft van de ondervraagden heeft 5% altijd stress en 28% bijna elke dag. Uitputting aan het eind van de dag en opzien tegen de (werk)dag worden regelmatig benoemd.

Beter presteren
Stress heeft echter ook voordelen! Wist je dat het helpt om beter te presteren? Spanning is een gezonde reactie van je lichaam om alerter en geconcentreerder te zijn. In de tijd van de oermens was het nodig om snel te kunnen reageren op gevaar; vechten of vluchten. Een heel efficiënt functioneel systeem dus. Ook uit recent onderzoek is gebleken dat spanning niet ongezond hoeft te zijn. Hoe iemand tegen stress aankijkt, dat is de kern!

Zie stress als je vriend! Kelly McGonigal over stress
Psychologe Kelly McGonigal (zie foto) nodigt iedereen uit stress vooral als vriend te zien. In deze educatieve video (14:28 minuten) legt ze uit dat stress niet altijd ongezond is. Deze video is al meer dan 3,5 miljoen keer bekeken! Vooral je eigen gedachten over stress hebben veel invloed op je gezondheid.

McGonigal’s onderzoek in de VS
Gedurende 8 jaar volgde McGonigal zo’n 30.000 Amerikanen. Ze vroeg hen naar de hoeveelheid stress voorafgaand aan het onderzoek én ze vroeg dezelfde mensen of ze dachten dat het slecht is voor hun gezondheid. Onder de deelnemers die veel stress ervaarden én ervan overtuigd waren dat dit schadelijk is, was het sterftecijfer 43% hoger dan mensen die positiever tegen stress aankeken. Belangrijk onderzoeksresultaat; de groep die veel stress ervaarde maar dit níet als schadelijk zag, had geen verhoogd sterftecijfer. Sterker nog, deze groep had het laagste sterftecijfer van de hele onderzoeksgroep, zelfs lager dan de groep die maar relatief weinig stress ervaarde.

Knuffelhormoon
Het onderzoek van McGonigal leert ons dat we niet bang hoeven te zijn voor spanning. Ons lichaam heeft namelijk een handig ingebouwd mechanisme dat gaat werken zodra we stress ervaren. Op het stressmoment maken we stofjes aan die aansporen tot het zoeken van sociaal contact en sociale steun. Door sociaal en lichamelijk contact met een dierbare komt het hormoon oxytocine vrij (knuffelhormoon). Dit knuffelhormoon verhoogt onze veerkracht, waardoor we spanning beter aankunnen. Een superslim systeem van ons lichaam dus!

Heb vertrouwen
McGonigal adviseert: “Maak bewuste keuzes in het leven. Zelfs al brengen deze keuzes stress met zich mee. Blijf vervolgens op jezelf vertrouwen. Dan kun je die spanning aan”.

Leer onthaasten
Wat als de spanning je toch te veel wordt? Dan moet je ontspannen! Onthaasten in een stressvolle situatie is moeilijk. Zeker als dat al lange tijd niet lukt. Goed nieuws; ontspannen kun je leren. Net zoals je jezelf kunt trainen voor een hardloopwedstrijd, kun je ook leren weer te ontspannen.

Grip op stress
Heb je lichamelijke klachten als gevolg van stress? Kun je moeilijk ontspannen? Maak dan een afspraak bij de psychosomatisch fysiotherapeut . Je leert grip te krijgen op de stress in je leven en om ruimte te creëren voor rust en ontspanning.

 

Groetjes, Judith Salemink

 

Bronnen:

1 https://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/half-nederland-heeft-lichamelijke-klachten-door-stress

2 http://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/wat-is-stress

3 http://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/de-lichamelijke-reactie-op-stress